علت کمرنگ شدن برگ زاموفیلیا و روش های احیای گیاه

عواملی نظیر آبیاری نامناسب، تغذیه و نور کم و همچنین هجوم آفات و بیماری ها، از جمله دلایل و یا علت کمرنگ شدن برگ زاموفیلیا (زامیفولیا) هستند به طوری که هر یک از این عوامل می توانند به صورت جداگانه و یا به شکل مشترک، به برگ های گیاه شما آسیب بزنند.

هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم، هر دو توانایی تغییر رنگ برگ های گل زاموفیلیا را دارند به طوری که آبدهی زیاد می تواند ریشه های گیاه را پوسیده و عملکرد کلی آنها را دچار مشکل کند.

در نقطه ی مقابل زمانی که آبدهی زاموفیلیا قطره چکانی باشد (یعنی آب اضافی از انتهای گلدان خارج نشود)، روند جذب آب توسط ریشه ها دچار مشکل شده و رطوبت به خوبی در آوندها و برگ های گیاه جریان پیدا نمی کند.

از سویی دیگر عناصری نظیر نیتروژن و آهن در حفظ طراوات برگ های گیاه زاموفیلیا نقش بسیار مهمی دارند در نتیجه اگر گل شما با کمبود عناصر غذایی روبرو شود، به مرور زمان برگ های گیاه کمرنگ شده و در نهایت دچار ریزش می شوند.

زاموفیلیا از گیاهان کم نور آپارتمانی محسوب می شود اما این موضوع که گیاه مذکور به هیچ وجه برای رشد خود نیاز به نور ندارد، صحیح نیست زیرا تمامی گلهای برگ سبز توانایی فتوسنتز داشته و برای تامین انرژی گیاه مجبور به جذب نور خورشید هستند.

برگ های زاموفیلیا به علت فرم و شکلی که از آن بهره می برند، برای حشرات جذابیت فراوانی دارند از این رو در برخی مواقع گیاه تحت تاثیر هجوم آفات قرار گرفته که به دنبال آن شما همراه گرامی سایت بنتا فلاور، با کمرنگ شدن برگ زاموفیلیا خود مواجه می شوید.

استفاده از خاک آلوده و نامرغوب و همچنین غبارپاشی دائمی برگ های گیاه از جمله دلایلی هستند که سبب قارچی شدن زاموفیلیا شما خواهند شد بنابراین در چنین شرایطی طبیعیست که گیاه شما دچار استرس شده و در پاسخ به این اضطراب، رنگ برگ های خود را تغییر دهد.

تمامی نکات اشاره شده، مروری مختصر بر دلایل کمرنگ شدن برگ زاموفیلیا هستند با این حال اگر به تازگی گیاه خود را خریداری کرده اید و یا اینکه مدت هاست از آن نگهداری می کنید و هم اکنون شاهد از دست رفتن رنگ برگ های گیاه خود هستید، پیشنهاد می کنیم با ادامه مقاله همراه ما باشید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن گیاه خود را پرورش داده و از رشد مضاعف آن در محیط خانه ی خود، نهایت لذت را ببرید.

آبیاری نامناسب چگونه باعث از بین رفتن رنگ برگهای گل زاموفیلیا می شود؟

کمرنگ شدن گیاه زاموفیلیا

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد هم آبدهی زیاد و هم آبیاری کم، هر دو از دلایل تغییر رنگ برگ های زاموفیلیا هستند.

برای آنکه شما همراهان گرامی سایت بنتا فلاور به سادگی تشخیص دهید که مشکل گیاه شما از آبیاری بسیار زیاد نشات می گیرد، تنها کافیست کمی از سطح خاک را بردارید و وضعیت ریزوم های گل محبوب خود را بررسی کنید.

در صورت سیاه و قهوه ای بودن ریزوم ها (ریشه ها)، تردید نداشه باشید که علت کمرنگ شدن برگ زاموفیلیا شما از آبیاری بسیار زیاد گیاهتان نشات می گیرد. در چنین شرایطی کافیست گیاه را کاملا از گلدانش خارج کرده و نقاط آسیب دیده را تا قسمت سالم هرس نمایید.

سپس گیاه را با همان عمق قبلی خود بکارید و آبیاری اول آن را با محلول های ضد تنش نظیر اسید آمینه و آبیاری دوم آن را با قارچکش کاربندازیم انجام دهید تا گل محبوبتان به مرور زمان احیا شود.

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد، بهترین زمان برای آبیاری زاموفیلیا (زامیفولیا) موقعیست که خاک گلدان تا نیمه خشک شده باشد و از سویی دیگر بهترین روش آبدهی گیاه مذکور آن است که در موقع آبیاری همه نقاط خاک مرطوب و حتما به اندازه ی 100 سی سی آب اضافی، از انتهای گلدان خارج شود.

با در نظر گرفتن تمامی نکاتی که به آنها پرداختیم، اگر از افرادی محسوب می شوید که گیاه خود را در زمان آبیاری سیراب نمی کنید و یا اینکه آّبدهی اش را با استکان های کوچک انجام می دهید، مطمئن باشید که مشکل گیاه شما از همین آبیاری کم نشات می گیرد.

در چنین شرایطی برای احیای زامیفولیا کافیست لطف بیشتری به گل خود داشته باشید و آن را در زمان و به روش اصولی آبیاری نمایید.

تغذیه غیر اصولی دیگر علت کمرنگ شدن برگ زاموفیلیا

کمرنگ شدن برگ زاموفیلیا

گل زامیفولیا با هر ارتفاعی که باشد، نیاز به تقویت دارد به طوری که برای حفظ طراوت و شادابی برگ ها می بایست در دستور غذایی گیاه عناصری نظیر نیتروژن، آهن و ... حضور داشته باشند.

اگر بیش از سه ماه هست که به تغذیه ی گیاه خود بی تفاوتید و در طی این مدت تنها با آب خشک و خالی از مهمان خانه تان پذیرایی کرده اید، تردید نداشته باشید که علت کمرنگ شدن برگ زاموفیلیا شما به خاطر همین کمبود عناصر غذایی در بافت رویشی گیاهتان می باشد.

برای تغذیه ی گیاهان کوچک زامیفولیا پیشنهاد می شود از کودهای میکرو در کنار کود آهن (کلات آهن) استفاده کنید به طوری که به اندازه ی یک دوم قاشق چایخوری از این کودها در دو لیتر آب حل و در هر نوبت آبیاری، در اختیار گیاه قرار بگیرد.

در نقطه ی مقابل برای تقویت گیاهان بزرگ زاموفیلیا توصیه می شود از کودهای سه بیست و آهن (کلات آهن) استفاده نمایید به شکلی که به اندازه ی یک دوم قاشق غذاخوری از این کودها در دو لیتر آب حل و در هر نوبت آبدهی، در اختیار گل قرار بگیرد.

نور کم با چه مکانیسمی سبب تغییر رنگ برگهای زامیفولیا می شود؟

کمرنگ شدن زاموفیلیا

زمانی که نور در دسترس زامیفولیا کم باشد، برگ های گیاه در درجه ی اول تیره تر شده (یعنی سبز پر رنگ می شوند) و سپس به مرور زمان کمرنگ خواهند شد.

اگر فاصله ی گلدان گیاهتان تا پنجره بیش از سه متر است و یا اینکه زاموفیلیای شما در طول روز کمتر از شش ساعت نور غیر مستقیم خورشید را دریافت می کند، اطمینان داشته باشید که علت کمرنگ شدن برگ زاموفیلیا شما به خاطر همین شرایط نوری نامناسب گیاهتان می باشد.

در چنین شرایطی راه حل احیا زامیفولیا ساده است و تنها کافیست فاصله گلدان گیاه را تا پنجره تنظیم کنید به شکلی که گل محبوب تان نور بیشتری دریافت کند (لازم به ذکر است نور بیش از حد محل نگهداری، سبب سوختگی برگ های زاموفیلیا خواهد شد).

حشرات چه ارتباطی با تغییر رنگ برگ های گیاه دارند؟

همان طور که پیش تر اشاره کردیم برگ های گیاه زاموفیلیا برای حشرات جذابیت فراوانی دارند با این حال اگر هم اکنون شاهد عسلک زدن و یا سوراخ شدن برگ های گیاه خود هستید، تردید نداشته باشید که علت کمرنگ شدن برگ گل زاموفیلیا ی شما به خاطر وجود این آفات مزاحم می باشد.

روش های متفاوتی برای از بین بردن حشرات وجود دارد با این حال برای آنکه بتوانید به بهترین نحو ممکن گیاه خود را درمان کنید، پیشنهاد می کنیم از طریق کامنت همین مقاله با کارشناسان سایت بنتا فلاور در ارتباط باشید.

لازم به ذکر است اگر برگ های گیاه زامیفولیا ماهانه یکبار با محلول آب و الکل تمیز شوند، برای همیشه از خطرات هجوم آفات در امان خواهند بود.

کمرنگ شدن برگ زاموفیلیا و هجوم بیماری های قارچی

کمرنگ شدن برگ گل زاموفیلیا

گاهی اوقات پیش می آید که تمامی شرایط نگهداری زامیفولیا ایده آل است اما به دلیل غبارپاشی و همچنین استفاده از خاک آلوده، گیاه تحت تاثیر عوامل بیماری زا قرار می گیرد.

اگر هم اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید، روی برگ های گیاه خود نقاط سیاه و قهوه ای رنگی را مشاهده می کنید که این لکه ها هرگز با نظافت دستمال مرطوب از بین نمی روند، اطمینان داشته باشید که علت کمرنگ شدن برگ زاموفیلیا ی شما و یا گل محبوبتان به دلیل هجوم بیماری های قارچی می باشد.

از این رو برای درمان نقاط قهوه ای و همچنین احیای زامیفولیا پیشنهاد می شود قارچکش مانکوزب را تهیه فرمایید و از آن بنابر توصیه سازنده محصول، برای ضدعفونی کردن برگ ها و خاک گلدان استفاده نمایید.

در طرفی دیگر برای درمان نقاط سیاه رنگ و همچنین احیای زاموفیلیا توصیه می شود قارچ کش بنومیل را تهیه کنید و از آن بنابر توصیه تولید کننده، برای ضد عفونی کردن خاک گلدان و ضدعفونی کردن برگ های گیاه خود استفاده نمایید.

سخن پایانی

با رعایت تمامی نکات اشاره در این مقاله به جرات می توان گفت پروش و نگهداری گل زامیفولیا در منزل، امری بسیار آسان می باشد زیرا این گیاه به راحتی با شرایط محیط خانه سازگار شده و در مواجهه با تنش های استرس زا، پاسخ مناسبی از خود نشان می دهد با این حال اگر شما همراهان گرامی سوالی در ارتباط با دلایل و یا علت کمرنگ شدن برگ زاموفیلیا خود دارید، می توانید از طریق کامنت و یا شماره های درج شده در سایت، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.